Mi köze a japán szépségápolásnak a gasztronómiához?

2018. november 15. - Beautysecrets

A japán nők úgy tartják, a szépség alapköve nem az, amit a bőrre kensz, hanem amivel a testedet táplálod. Épp ezért nem fogyasztanak cukros és zsíros ételeket, sőt, húst is csak alig. Étrendjük legnagyobb részét sok-sok zöldség és rengeteg hal teszi ki. A zöldségek ugye tele vannak vitaminokkal, a halak pedig omega-3 zsírsavval, mely segít lassítani az öregedés folyamatát. Amikor pedig kozmetikumokról van szó, ragaszkodnak ahhoz, hogy ami nem ehető, azt nem kenik magukra! Ezért nem meglepő módon a japán szépségipar a mai napig nagyon sokat merít a gasztronómiából, amikor új alapanyagok után kutat a még hatékonyabb bőrápoló termékek kifejlesztéséhez.

foods-japanese-women-eat-to-look-young-and-attractive-23.jpeg

De nézzük meg egy kicsit részletesebben, hogyan fonódik össze a japán gasztronómia és szépségápolás! Japánban a konyhaművészet lényege a gondosan megválasztott alapanyagok, a tiszta, természetes ízélmény és a tápanyagban gazdag összetevők. Ez a konyhai filozófia eltér a nyugati konyhaművészettől, ahol inkább az alapanyagok fűszerezésére fektetik a hangsúlyt. A WASHOKU-nál „a kevesebb több” elve érvényesül, mert a japánok úgy tartják, hogy a felesleges adalékanyagok eltávolításával előjön az ételek eredeti íze. Az alkotóelemeket igyekeznek természetes állapotukban megőrizni, hogy az ételek a lehető legtöbb tápanyagot tartalmazzák. A washoku készítése időigényes folyamat és megfelelő körültekintéssel jár, de az eredmény mind az öt érzékszervünket kényeztetni fogja. Finom, egészséges és esztétikus megjelenésű, washoku beolvad a testbe és a lélekbe, és belülről táplál bennünket.

A washoku kiegészítője a yakumi, természetes fűszerekből áll, melyekkel nemcsak illatossá teszik az ételeket, hanem meg is hozzák az étvágyat. Például előszeretettel használják a japán vörös bazsalikomot, a fokhagymát, a póréhagymát, a yuzu gyümölcsöt, a wasabit és a gyömbért. Ezek az összetevők önmagukban lehet, hogy néha túl csípősek, de együtt fogyasztva az ételekkel az ízek összeérnek, kerek egészet alkotnak.

alapanyagok.jpg

Minden természetes összetevőnek megvan a maga jótékony hatása, melynek akár a bőrápolásban is hasznát vehetjük. Hadd mutassak erre néhány példát!

SÁRGARÉPA: A ninjin sárgás, vörös színe Japánban a boldogságot szimbolizálja és ünnepi fogásokhoz használják. Tápanyagokban gazdag, a vizet és a tápanyagokat a talajból szívja ki. Hatékonyan optimalizálja a bőr állapotát, ismerten magas a hidratáló hatása.

NASPOLYA LEVÉL: A nálunk is közismert naspolya  Japánban is megtalálható a házak udvarában. Levelei gazdagok hatásos tápanyagokban, már nagyon régóta használják gyógynövényként és gyógyteaként. Hidratáló hatása is van, hatékony antioxidáns, mely gátolja a bőr zsírosodását. A naspolya levéllel dúsított krémek hidratálják és mattítják a bőrt.

KOCSONYÁS REZGŐGOMBA: A kikurage egy különleges gomba. Japánban szárítani szokták, mert így hosszú ideig eltartható. Evés előtt vízbe áztatják, melyet gyorsan felszív és visszaáll harmatos, telt állaga, olyan, mint amikor frissen szedték. Vízmegkötő ereje miatt használják a szépségiparban is „eleségként”.

SHISO LEVÉL (japán vörös bazsalikom): Tápanyagokban, ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag, Japánban már ősidők óta használják gyógyászati célokra. Tisztító hatásáról ismert.

YUZU: A yuzu, azaz japán zöld citrom levét és fiatal héját főként ételek ízesítésére használják. A bőrre gyakorolt hatásai közül főleg az intenzív hidratálást és energizálást szokták kiemelni.

 

kremek.jpg

Íme, három vadonatúj Shiseido kozmetikum, melyek ezeknek a növényeknek az értékes hatóanyagait állítják a szépség szolgálatába!
1. A WASO Beauty Sleeping Mask intenzív feltöltő, hidratáló éjszakai gél maszk többek közt yuzu kivonatot is tartalmaz,  egész éjszaka táplálja a bőrödet és reggelre láthatóan és érezhetően frissé, üdévé varázsolja azt.
2. A WASO Quick Matte Moisturizer azonnal mattító hatású, 24 órás olajmentes hidratáló emulzió teljes naspolya levél sejtekkel a bőrt egyenletessé, hidratálttá és kevésbé fénylővé teszi, miközben az optimális állapotában tartja.
3. A WASO Clear Mega-Hydrating Cream intenzív hidratáló krém teljes sárgarépa sejtekkel  egész nap táplálja, kisimítja és puhítja a bőrt, megtartva annak legjobb formáját.

 

A szép bőr itt kezdődik

A tudatos bőrápolás alapja a rendszeres és megfelelő arctisztítás. Ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni, mert nem csak azzal árthatsz a bőrödnek, ha nem tisztítod meg az arcodat, hanem azzal is, ha rosszul csinálod. És persze az sem mindegy, hogy mivel - a szappant és a tusfürdődet például jobb, ha végleg elfelejted. Ha a most következő tanácsokat megfogadod, rövid időn belül szemmel látható lesz, hogy az arcbőröd milyen hálás a törődésért.

ote4qh0.jpg

Hogyan működnek az arctisztítók?
Fajtától függetlenül szinte minden lemosó úgynevezett felületaktív anyagokkal működik. Ezek előnye, hogy a sima vízhez képest sokkal hatékonyabban távolítják el a bőrünkön lévő szennyeződéseket. Hátrányuk viszont, hogy eközben kisebb-nagyobb részben a bőr fontos alkotóelemeit is elvonják, azaz a vízben oldható, vízkötő, a bőr rugalmasságát fenntartó anyagokat is elveszítjük. Ezért nagyon fontos, hogy olyan kíméletes arclemosót használj, ami a lehető legkisebb mértékben vonja el a bőrödtől ami fontos számára, illetve azonnal vissza is pótolja. 

Mi a baj a szappannal?
Tudom, évezredes hagyományuk van és manapság is nagyon népszerűnek számítanak, de az az igazság, hogy a modern kozmetikai ipar már nem tartja korszerűnek, arctisztításra megfelelőnek a szappanokat. A fő gond velük az, hogy a pH értékük nagyon magas - valahol 8 és 12 között -, azaz erősen lúgosak, szemben a bőr természetes, enyhén savas, 5 körüli pH-jával. Könnyen belátható, hogy arcbőrünk hasznos mikroorganizmusai is ezen a kémhatáson érzik jól magukat. Ha egy jóval magasabb pH-jú szappant használsz rendszeresen, ezeknek az alkotóelemeknek ártasz, a pattanások kialakulásának viszont kedvezel, mert a pattanásokat is okozó P. Acnes baktérium remekül érzi magát lúgos környezetben! A tusfürdővel pedig az a probléma, hogy egyszerűen nem az arcbőrre találták ki, ezért jobban jársz, ha fürdés közben nem is kensz belőle az arcodra.

depositphotos_8166347_original.jpg

Milyen gyakran tisztítsuk az arcunkat?
Naponta egyszer, esténként mindenképpen - akkor is, ha aznap mondjuk nem sminkeltél és ki sem mozdultál a lakásból -, ez nem is kérdés. Az már annál inkább, hogy kell-e, érdemes-e reggel is arcot mosni. Vagy esetleg napjában többször, minél gyakrabban annál jobb alapon? A szakértők szerint a túl gyakori arctisztítással inkább ártunk, mint használunk. Ezért azt szokták javasolni, hogy este érdemes alaposan letisztítani az arcunkat, reggel pedig langyos vízzel leöblíteni. A reggeli arcmosás azért fontos, mert éjszaka a bőrünk intenzív méregtelenítésen és sejtmegújulás folyamatokon megy át, így reggelre bőrünk felszínén elhalt hámsejtek sokasága és az eltávolított méreganyag található. Ezt, valamint az éjszakára használt termékeket - krémet, hámlasztót - mindenképpen le kell takarítani a bőrünkről.

Milyen arctisztítót válasszunk?
Ma már akkora a választék az arctisztítókból, hogy számon tartani is nehéz. Van géles, habzó, krémes lemosó,   vannak az olajos lemosók és balzsamok, a kendők, a kétfázisú lemosók, no meg a micellás vizek is. Ember legyen a talpán, aki ebben kiigazodik, és ki tudja választani a neki legmegfelelőbbet. Segítek kicsit: érdemes a napi használatra szánt lemosódat a bőrtípusod alapján kiválasztani. Ha száraz/normál a bőröd, válassz krémes/olajos vagy lotion, nem-habzó formulát, olyat, ami hidratáló összetevőket is bőven tartalmaz. Ha a kombinált-zsíros bőrűek táborába tartozol,  kerüld a túlságosan habzó és szárító lemosókat, mert azok hosszú távon károsítják a bőrt. A géles, könnyű lotion vagy a folyékony állag jó lehet neked. Emellett nem árt, ha sminkeltávolításra is beszerzel egy lemosót. Ha nem szoktál túlságosan sminkelni, akkor egy sima, vízzel leöblíthető lemosó megfelelő lehet. Ha viszont komolyabb sminkeltávolításra keresel valamit, akkor olyan lemosóra lesz szükséged, ami elbánik a vízálló szempillaspirállal és tartós alapozóval is. Az olajos lemosókat és balzsamokat, vagy a micellás vizeket érdemes kipróbálnod.

clipboard01.jpg

Hogyan tisztítsuk az arcunkat?
Ha biztosra akarsz menni abban, hogy tökéletesen eltávolítasz minden szennyeződést az arcodról, alkalmazd esténként a kétlépéses arctisztítást. Ilyenkor az első a sminkeltávolításra fókuszál, a második pedig a bőr kíméletes tisztítására és az első lemosó maradékainak eltávolítására. Az első lemosó lehet egy tisztító balzsam, olajos lemosó vagy akár micellás víz – ezek ugyanis kifejezetten hatékonyan távolítják el a makacs sminket. A második pedig egy vízzel tökéletesen leöblíthető, bőrtípus szerinti gyengéd lemosó. A második lépéshez érdemes beruházni egy arctisztító kefébe, mert azzal az arcod minden kis hajlatát és zugát alaposan ki tudod takarítani.

Ha hosszabb ideig rendszeresen rossz arctisztítót használsz, azzal sokat ártasz az arcodnak. Bőröd egyensúlya megbillenhet, ez pedig kiszáradáshoz, az ellenálló képesség csökkenéséhez, túlérzékeny reakciókhoz vezethet. Az sem árt, ha tudod, hogy a tisztítókészítmények esetében a pH-semlegesség kevésbé fontos követelmény, mint ápolókrémek esetében, mert elvileg rövidebb ideig vannak a bőrrel kapcsolatban - ezért is annyira lényeges, hogy lemosd a tisztítót az arcodról! Ha például a micellás vizet nem öblíted le, az fontos lipideket és aminosavakat vonhat el a bőrödből. 

 

Az idő műlásával a bőrünk igényei is változnak, így különböző életkorokban más és más a követelmény a tisztító- és ápolószerekkel szemben. Tinédzserkorban a fokozott faggyútermelése miatt, és mert  a bőr-pH-ja savas irányba tolódik el, bátrabban lehet az arctisztító szereket használni. Nem árt azonban vigyázni, mert az erőteljes szárítás mellett még az egyébként igen zsíros arcbőr is könnyen kiszáradhat! Életkorunk előrehaladtával az arcbőr állapota fokozatosan megváltozik: elvékonyodik, víztartalma, feszessége csökken. Különösen téli időszakban csökkenhet a bőr víztartalma, amikor hosszú ideig tartózkodunk a fűtött szobában. Ilyenkor még jobban oda kell figyelni, hogy ne használjunk olyan készítményeket, amik kiszárítják a bőrünket.

Mi lehet a japán nők porcelán bőrének titka?

Átlépte az egymilliós nézettséget youtube-on az a videó, mely Yamada Keiko szépségtitkaiba avatja be a nézőit. Ezt az 51 éves japán hölgyet simán huszonévesnek néznéd, ha szembe jönne az utcán. Smink nélkül. A japán nők bársonyosan sima, makulátlan bőrükről híresek, mely sokáig megőrzi ránctalanságát, így akár 10-15 évet is letagadhatnak. Irigylésre méltó az a fiatalos báj, ami rájuk jellemző és sugárzik róluk. Úgy tartják, a japánok szép bőrének titka a tisztítás és az onsen rituálék. De mi az az onsen és mi köze a bőrápoláshoz?

takaragawa_onsen.jpg

Japán területén több ezer meleg vizű forrás, a helyiek nyelvén onsen található. Nagyon szigorú szabályokhoz kötik, mit lehet onsennek nevezni. Az onsen kifejezés napjainkban többnyire egy fürdőt és egy rá épülő szállót jelöl, de az is előfordulhat, hogy a térképen jelölt onsen helyén mindössze egy felszínre törő, bugyogó hőforrást találunk. Régen ezekben a forrásokban együtt fürödtek nők és férfiak, először a szigorúan a társadalmi hierarchia szerint elkülönülve, majd rendtől és rangtól függetlenül. És teljesen meztelenül. Mindezt ugyanolyan tradicionálisan művelték, mint kultúrájukban minden mást, és ezekből a tradíciókból a mai napig is nagyon sok fennmaradt.

Japánban a fürdőzés szinte egyidős az ország történelmével: tárgyi leletek igazolják, hogy a sziget lakói már a kőkorszakban ismerték a termálvizek áldásos hatásait. Az első írásos emlékek a VIII. századból valók, ekkor azonban még nem tisztálkodásra, hanem sebek gyógyítására használták a források vizét, jótékony hatásuk miatt ezeket a hőforrásokat vallásos tisztelet övezte. A későbbi évszázadok során tudományosan is bebizonyították a termálvizek gyógyító hatását és széles körben elterjedt, egyenesen közösségi programnak számított a fürdőzés. Miközben nálunk, nyugaton még a király is csak ünnepnapokon fürdött, a japánoknál ez mindennapos esemény volt. Természetesen ezzel együtt járt a felismerés, hogy a szép bőr alapja a tisztaság, azaz a megfelelő és gyakori arctisztítás.

maxresdefault.jpg

A Shiseido-t az onsen rituálék inspirálták az új, mindennapos arctisztító termékek megalkotásánál, melyek megvédik a bőr immunerejét és megelőzik a bőrproblémák kialakulását, valamint tökéletesen előkészítik a bőrt a további bőrápoló készítmények használatára. A termékekben megtalálhatók a tradicionális onsen hatóanyagok, mint a Kirishima termálvíz, mely a bőr számára fontos ásványi anyagokat (kálium, nátrium, magnézium, kalcium) ideális egyensúlyban tartalmazza. A jótékony hatású víz feltölti a bőrt Ca2+ ionokkal, mely áthatol a szarurétegen és erősíti a bőr védelmi rendszerét. A rizskorpa olaj kitűnő tisztító és antioxidáns hatású összetevő, mely nem szárít, a bőr bársonyosan puha lesz tőle. A hamamelis kivonat megóvja a bőrben lévő Langerhans sejteket az oxidációtól, ezáltal erősíti a bőr védelmi mechanizmusait.

cleanser_1.jpg

Több évnyi hosszú kutatás után a Shiseido holisztikus megközelítésen alapuló bőrápolási rendszert fejlesztett ki, melynek lényege, hogy a bőr saját erejét aktiválva véd és regenerál. Ez egy 2 lépéses bőrápolási filozófia, mely személyre szabható az egyéni bőr igények és az életstílus szerint.
1. lépés: eredeti japán megközelítés a bőr időtlen szépségéért
2. lépés: nyugati megközelítés, a bőrfunkciók javítása, regenerálás
A Shiseido bőrápolók a bőr saját természetes erőforrásaival összhangban lépnek működésbe és ezáltal a bőr ellenállóbbá válik a különböző negatív hatásokkal szemben, valamint javítja saját egyensúlyi állapotát, melyet képes fenntartani hosszútávon is.

A Shiseido szépség rituáléjában a védelem és a megelőzés a legfontosabb. Első lépésként a bőr tisztításával aktiváljuk és megőrizzük a bőr saját immunerejét. A második lépés a regenerálás, mellyel aktiváljuk a bőr regeneráló erejét, hogy megőrizze optimális működését. Mivel a kor előrehaladtával a bőr regeneráló képessége folyamatosan alábbhagy, ezért ebben a lépésben a Shiseido korosztályok szerint csoportosítja termékeit (20-as, 30-as, 40-es és 50-es korosztály), melyek speciálisan az adott korosztály bőrproblémáira fókuszálnak.

sdb2v4.jpg

A Shiseido több, mint 146 éves tapasztalattal rendelkezik a bőrápolás területén és ez idő alatt felismerték a dupla hidratálási rituálé erejét. A tonikok használatát – ami elsősorban a nyugati bőrápolásban kedvelt – a japán bőrápolásban felváltotta a puhító lotion (softener) használata, mely „előhidratálja”, előkészíti a bőr felszínét a további bőrápolók használatára és egészséges, ellenálló bőrt eredményez, megakadályozza a vízvesztést. A legújabb puhítók ezen felül már további megelőző és védő funkciókkal segítik megóvni a bőrt a korai bőröregedés látható jeleivel szemben. A J-Beauty és a Shiseido védjegyeként a finom, tiszta, gyorsan felszívódó textúrák és aromakológiás illatok minden bőrápolási rituálét tökéletes, érzékekre is ható kényeztetéssé varázsolnak. A Shiseido tisztító és puhító termékeiben például a zöld virágos illat dominál, mely nyugtató hatású és tovább fokozza a bőr védelmi erejét.

Illatok mesterei: a Guerlain család története

Idén ünnepli 190 éves fennállását a Guerlain-ház. 1828-at írtak, amikor Pierre-François Pascal Guerlain megnyitotta első üzletet Párizsban, és 25 év kemény munkájával elérte, hogy „Őfelsége szabadalmazott parfümőrévé” nevezzék ki. Ezután Európa számos királyának és királynőjének alkotott parfümöket. A különleges szépségápolási termékek és illatok receptúrái generációkon át öröklődtek a Guerlain családban, a tehetséggel együtt, melynek a családi vállalkozás és az egész szépségipar nagyon sokat köszönhet.

quisommesnous_00-hero_6.jpg

Pierre-François Pascal Guerlaint, az alapítót nem csak rendkívüli szaglással áldotta meg a sors, de remek kémiai tehetséggel és kifinomult üzleti érzékkel is. A Rue de Rivoli 42 szám alatti boltjában annak megnyitásakor saját maga készítette kozmetikumokat, szappanokat és illatszereket árult. Kínosan ügyelt arra, hogy csakis csúcsminőségű alapanyagokkal dolgozzon és vásárlói a lehető legjobb kiszolgálást kapják. Készített púdereket, rizsporokat és korrektorokat is - utóbbiakat főleg a háborús sérülések, sebhelyek leplezéséhez -, sikerét mégis kivételes orránál köszönhette. Nem egyszerűen arról van szó, hogy rendkívül jó érzéke volt az illatok megkomponálásához, de Monseur Guerlain a vevői személyiségéhez legjobban illő parfümöket alkotott. Hamarosan nem csak az előkelő hölgyeknek és uraknak, de társasági eseményekhez is készített kompozíciókat.

Addigi karrierje csúcsát jelentette, amikor 1853-ben III. Napóleon feleségének, Eugénia császárnőnek komponált  illatot. Az Eau de Cologne Impérial a maga korának divatjához teljes mértékben illeszkedő, citrusos, rózsás, jázminos akkordokkal szőtt kreáció volt. A napóleoni méhecskemintával díszített flakon tartalma tökéletesen találkozott a császárnő ízlésével. Ettől kezdve sorra kapta a megrendeléseket európai uralkodóitól. Vásárlói között volt Viktória és Erzsébet királynő, III. Sándor orosz cár, spanyol Izabella, sőt, még Sissi is! Pierre-Françoisnak köszönhetjük a rúzs ma ismert formáját is, ő  volt az első ugyanis, aki az ajakszínezőket hosszúkás, kézbe illő tégelyekbe zárta.

jicky.jpg

Pierre-François halála után, 1864-ben a parfümház vezetését  fiai, Aimé és Gabriel Guerlain vették át. Aimé örökölte apja parfümkreátori képességeit, így ő lett a márka Orra, Gabriel pedig a vállalkozás üzleti részével foglalkozott. Aimé nevéhez fűződik az első modern parfüm, a szó valódi értelmében ő ennek a megalkotója és feltalálója. A Jicky névre keresztelt, mindmáig kapható illatot 1889-ben mutatták be. Elsöprő sikert aratott, és nem érdemtelenül, hiszen valóban korszakalkotónak számított. Amié volt az első, aki a természet aromáit szintetikus illatjegyekkel párosította, teljesen egyedülálló és modern kompozíciót hozva így létre. A  Jicky többé már nem a természetet kívánta másolni, hanem érzelmeket, érzéseket hivatott kifejezni. Fő összetevői - bergamot, rózsa, jázmin, vanília, tonka bab, írisz - azóta is a Guerlain parfümök lelkét adják, kisebb-nagyobb arányban minden egyes alkotásban megtalálhatóak. 

1890-ben az unokaöccs, Jacques Guerlain vette át a parfümőri pozíciót. Az örökség jó kézbe került, hiszen Jacques közel 400 különböző illatot alkotott, az ő nevéhez fűződnek olyan hírneves parfümök, mint a L’Heure Bleue, a Mitsouko és a Shalimar. Emellett a Guerlain szépségápolási cikkeinek kínálata is jelentősen bővült, lemosók, emulziók, púderek, krémek színes skálájával. Jacques rajongott a művészetekért, lenyűgözte a festészet és az illatokra is úgy tekintett, mint önálló műalkotásokra. Az 1912-es L’Heure Bleue-vel az impresszionizmus szépsége előtt tisztelgett, az 1919-ben bemutatott Mitsouko pedig Japán iránti lelkesedését tükrözi. Leghíresebb illata mégis a Shalimar, mely a legelső orientális parfüm volt a világon. A meleg, balzsamos, luxust idéző kompozíció tökéletesen ragadta meg és adta vissza a '20-as évek bohém világát. Valódi mestermű, melynek neve egy igaz szerelem előtt állít emléket: Shah Jahan szeretett feleségét Mumtaz Mahalt korán elveszítette, az asszony meghalt szülés közben. Felesége és szerelmük emlékére Shah Jahan felépítette a Taj Mahalt és a Shalimar kerteket. Jacques volt az első orr, aki körbeutazta a világot, hogy újabb és újabb alapanyagokat kutasson fel. 1914-ben megnyitotta üzletét a francia főváros legelőkelőbb utcájában, Champs-Elysées 68. szám alatt, mely máig működik. Ez a palota kívül-belül maga a csoda, ha Párizsban jártok, mindenképpen látogassátok meg!

guerlain-10350.jpg

68cel_mag_article_925x521-polbaril_2.jpg

A II. Világháború majdnem véget vetett a sikertörténetnek: a gyárat, ahol a több mint száz év alatt alkotott parfümök és szépségápolási termékek receptjeit tartották, bombatalálat érte. Csodával határos módon csak a széf sérült meg, a benne tárolt iratok épségben maradtak. 1955-ben Jacques szépségiskolát nyitott, hogy az ide jelentkezők elsajátíthassák a márka által kidolgozott exkluzív kezeléseket és masszázsokat. Itt tanult, és tanul máig is mindenki, aki a Guerlain kozmetikumaival végzi a kezeléseit, legyen a szalonja a világ bármely pontján. Sőt, időről-időre a tanulóknak vissza is kell térniük az iskolába, hogy felfrissítsék a tudásukat. 

1963-ban Jacques unokája, Jean-Paul Guerlain vette át a parfümház vezetését. Nagyapa és unoka együtt is alkotott, közösen hozták létre a férfiaknak szánt Vétiver-t és Ode-ot - ez utóbbi volt Jacques Guerlain utolsó illata. Jean-Paul nagyapjához hasonlóan imádott utazni, az illatok Marco Polo-jának is becézték. Utazásai közben rendre azokat a különleges alapanyagokat kereste, melyeket illatkreációiban fel tud használni. Sem az időt, sem a fáradtságot nem sajnálta arra, hogy távoli tájakra utazva és ott akár heteket, hónapokat töltve inspirálódjon az Európában teljesen ismeretlen, exotikus növényvilág által. Mindig azt az új, különleges összetevőt kutatta, mellyel még egyedibbé varázsolhatta a kompozícióit.

o_51727.jpg

Jean-Paul nevéhez kötődik a parfümház egyik leghíresebb illata, a Samsara, mely 1989-ben jelent meg, pontosan száz évvel a híres Jicky után, ez pedig egyáltalán nem véletlenül alakult így. A 80-as évekre ugyanis jelentősen megváltozott a parfümipar, az énekesek, színészek is meglátták a lehetőséget az illatokban, megjelenek a hírességek nevével fémjelzett parfümök. Ráadásul a konkurensek, a Dior és az Yves Saint Laurent is előálltak egy-egy olyan illattal, melyek hatalmas sikert arattak. Jean-Paul egy olyan jelentőségű parfümmel akart előállni, mint amilyen a Jicky volt. Ezért versenyt hirdetett. Számos parfümőrt meghívott és persze ő is részt vett a versenyen, a vakteszteken pedig végül az ő illatát választották. Ez lett a Samsara, a keleties jellegű, ősi érzeteket keltő illat az örök női szépség előtt tiszteleg. 

Jean-Paulnak köszönhetünk egy másik szépségipari mérföldkövet is, mégpedig a barnító púdert. Megjelenésekor a barnaság annak egyértelmű jele volt, hogy valaki a társadalom krémjéhez tartozott hiszen megengedhette magának, hogy a tél közepén luxusvakációra menjen. A Guerlain pedig egy olyan innovatív új terméket dobott a piacra, amivel nem volt szükség napsütésre a nyári, napcsókolta arcszínhez. 1987-ben a Météorites irányította ismét a figyelmet a Guerlain-házra: színes kis púdergyöngyök láttak napvilágot. Ez volt az első alkalom, hogy egy porpúder apró gömböcskékbe lett tömörítve. Pink, fehér, mályva, arany és gyöngyház színek: mindegyik színnek megvan a maga feladata abban, hogy az arcbőrt tökéletessé és ragyogóvá tegyék. Forradalom volt ez a sminkelésben: végre egy púder, mely nem száll mindenhova! Azóta a kis púdergyöngyök is számos más szépségipari cég kínálatában megtalálhatók.

g041666_1.png

1994-ben lett a LVMH-csoport a Guerlain-ház tulajdonosa. 2002-ig Jean-Paul még a márka vezető parfümőre maradt, de már nem ő volt az egyedüli kreátor. Olivier Cresp, Mathilde Laurent és Maurice Roucel parfümőrök után végül 2008-ban Thierry Wasser lett a Guerlain Orra. A parfümház legújabb illatát ő és Delphine Jelk parfümőr közösen alkották meg. A Mon Guerlain egy modern és elegáns kompozíció, igazi óda a mai nőiességhez. Az új illat fejjegye levendula és bergamot, a felhasznált Carla Levendula egyszerre tiszta, és egyszerű, mégis különleges pikantériát és merészséget ad az illatnak. A szívjegy arab jázmin és írisz illatjegyekből áll, míg az  vaníliát, szantálfát és kumarint tartalmaz. Az illatnak Angelina Jolie lett az arca, aki tökéletesen megtestesíti a mai, modern nőt.

 

Minden, amit tudni akartál a vaníliáról!

A vanília a világ egyik legismertebb és legkedveltebb fűszere. Csodás illatának és aromájának köszönhetően rendkívül széles körben használják: a fagylaltok, sütemények és likőrök szinte elképzelhetetlenek nélküle, de a szépség- és gyógyszeriparban is rendkívül fontos alapanyag, a parfümöknek pedig az egyik alap összetevője. Ebben a cikkben beavatlak a felfedezésébe, termesztésébe, számos érdekességet megtudhatsz a felhasználásáról, sőt, két szuper receptet is mutatok a végén, amik segítségével saját készítésű karácsonyi ajándékkal lepheted meg a szeretteidet!

vanilla1.jpg

A vanília az orchidea-félék családjába tartozik - ami azt illeti, ez az egyetlen orchidea fajta, aminek a termése ehető. Mexikóban, Hondurasban és Costa Ricában bennszülött, évelő kúszó növény csodaszép fehér, vagy sárga virágokkal. Nagyjából 110 fajtája ismert, fűszerként főleg 4 fajának a termését használjuk: a madagaszkárit, a Bourbont, a tahitiit és az indonéz nemesített változatot. Az aztékok a 16. században jöttek rá, hogy a nyersen amúgy ehetetlen termés érlelés, szárítás hatására fenséges ízű fűszerré alakul át. Európába a spanyol hódítókkal érkezett: Cortez annyira megszerette az azték uralkodó vaníliás kakaóját, hogy zsákszámra hozott belőle Mexikóból Spanyolországba.

Ahogy a vanília elindult világhódító útjára, Mexikón kívül több országban is megpróbálkoztak a termesztésével, de sajnos sikertelenül: virágzott ugyan a növény, de termést nem hozott. 300 évbe telt, mire egy belga botanikus, Charles Morren rájött, hogy egy kizárólag Mexikóban élő méhfaj tudja csak beporozni a vanília virágát, ezért nem teremnek a növények. Van, aki itt feladná az egészet, de persze nem ez történt. Ehelyett átálltak a kézi beporzása, és a mai napig mindenhol, ahol nem őshonos a növény, így termesztik. Ez azonban egyáltalán nem olyan könnyű feladat!

vanilla2.jpg

A vanília ugyanis évente egyetlen egy napon virágzik, és ha akkor nem történik meg a beporzás, akkor termése sem lesz. Így hát ezt a folyamatot igen gyorsan és gondosan kell elvégezni. Ezt követően még 8-10 hónapnak kell eltelnie, mire a termés beérik, és csak ezután jön a feldolgozása, ami egy közel fél éves procedúra. Ezzel az eljárással egy növény évente 100-150 termést hoz, amiből 25 dkg vaníliapor lesz összesen! Nem csoda, hogy a sáfrány után ez a világ legdrágább fűszernövénye: 100 grammjáért akár 8500 forintot is elkérhetnek.

Ez lehet az oka annak, hogy a saját háztartásunkban általában inkább vaníliás cukrot használunk, amiben jó ha tudod, hogy valójában nem is igazi vanília van: a növény fő hatóanyagát, a vanilint ugyanis mesterségesen is elő lehet állítani. A világhírű éttermekben és cukrászdákban azonban, ahol jelentős mennyiségben alkalmazzák ezt a fűszert, szakértők választják ki, hogy mely fajtát használják az ételeik megalkotásához. Ha szeretnél te is igazi vaníliás cukrot, nem lesz nehéz dolgod. Legközelebb, amikor sütit készítesz, vegyél valódi vanília rudat az üzletben, és miután a kikapart belsejét a süteményhez adtad, a héját tedd cukorba. Ha több rudat használsz intenzívebb lesz az íze, de nem kell belőle sok, mert egy nagyon erős, aromás fűszerről van szó. Ez a legjobb és legolcsóbb módszer, - a kis rúd sokáig megőrzi az aromáját, így elég a cukrot időről időre utána tölteni, annyi a lényeg, hogy tarts lezárva, sötét helyen.

vanilla-719063_1280.jpg

A vaníliának nem csak a gasztronómia köszönhet sokat, számos pozitív hatása ismert még. Legfőképp kedélyjavító, idegnyugtató és étvágynövelő, segíti az emésztést is, és közömbösíti a gyomorsavat. Antioxidánsokkal is rendelkezik, így rákellenes hatása is igen erőteljes, a kemoterápiában pedig étvágyjavítóként alkalmazzák. Használhatod a vaníliát illatterápiára is: szakértők szerint csökkenti a szorongást, megnyugtat és jókedvűvé tesz. Mindezek mellett széles körben ismert és elismert afrodiziákum! Már az azték kultúrában is tudtak vágyfokozó hatásáról, és ezt számos kutatás is alátámasztotta. Szóval ha szeretnéd a párodat hangulatba hozni, dörzsölj egy nagyon kevés vanília kivonatot a nyakadra vagy a csuklódra.

A vaníliából gasztroajándékot is készíthetsz karácsonyra, egészen biztos, hogy nagy örömet szerzel vele a főzni szerető, ínyenc rokonaidnak vagy barátaidnak!

Ilyen például a vaníliakivonat, amit desszertekhez, fagyikhoz felhasználhatnak majd, ennek mostanában kell nekiállni, ha szeretnéd, hogy karácsonyra rendesen összeérjen.
Hozzávalók:
- 1 rúd vanília (az intenzívebb ízért lehet több is)
- annyi jó minőségű vodka, amennyi ellepi

Vaníliarúdból olyat válassz, ami még puha (ha csomagban van, tapogasd meg), nem jó a teljesen összeaszott. Hosszában vágd félbe, majd tedd az üvegbe a ruda(ka)t, és öntsd tele vodkával. Dőlj hátra, mert legalább egy hónap, míg ebből igazán jó kivonat lesz. Néha majd azért rázd össze, és ne ijedj meg, a kis magok az alján teljesen rendben vannak. Apró üvegcsékben igazán jól mutat.


A vanília szirup elkészítése is nagyon hasonló, de nem sütéshez ajánlom. Ivásra viszont annál inkább!
Hozzávalók:
2 csésze víz
2 csésze cukor
1/2 teáskanál vanília kivonat

Elkészítés:
1. Egy edényben melegítsünk vizet, majd adjuk hozzá a cukrot, és alacsony majd közepes lángon, folyamatos kevergetés mellett olvasszuk fel teljesen a cukrot.
2. Keverjük hozzá a vanília kivonatot.
3. Vegyük le a tűzről, és hagyjuk kihűlni, és tölcsér segítségével öntsük át a vanília szirupot egy zárható üvegpalackba.

Kell-e nekünk a bioparfüm?

A XXI. századra új szelek fújnak a kozmetikai iparban: az öko és a bio korába léptünk. Egyre többen vannak ugyanis, akiknek a bőre oly mértékben érzékennyé vált a környezeti és egyéb ártalmak miatt, hogy szinte semmilyen mesterséges alapanyagokat tartalmazó kencéket nem visel el. Az ipar pedig igyekszik ezzel lépést tartani, sőt, elébe menni a problémáknak azzal, hogy mind inkább természetes összetevőkből állítják össze a termékeiket. Az iparág és a fogyasztók is sikerként ünneplik ezt a folyamatot - a parfümgyártásban viszont nem pont ez az irány. Ez most biztos megdöbbentően hangzik, de ha végigolvasod a posztot, te is átgondolod majd, hogy akarjuk-e egyáltalán a bioparfümöt?

michelia-champaca-340543_1280.jpg

Ahhoz, hogy megértsük a probléma gyökerét, nem árt tisztában lenni a parfüm történetével. Illatszereket előszeretettel használtak már az ókori görögök, a rómaiak, az egyiptomiak, a perzsák és az ázsiai népek is. Először elsősorban a vallási és temetkezési rítusokhoz, hamarosan azonban átalakult a szerepük: szépségápoláshoz, fürdéshez, sőt, ruháikhoz is használtak illatos olajokat. A legősibb parfüm formula a bizonyos Kyphi, mely Egyiptomból származik. Összetétele már igen komplex volt, több, mint 60 aroma keverékéből készült. A rómaiaknál a Rhodium, a Metopium, a Narcissimum és a Susinum nevű parfümök emléke maradt fenn, melyeknek alapja rhodoszi rózsa, keserű mandula, nárcisz, valamint az utóbbinak rózsa, méz, sáfrány és mirha volt.

Szívesen megpróbálkoznál otthon a parfümkészítéssel? Szeretnél egy saját illatot?
Mutatok egy egyszerű "receptet"!

Hozzávalók: 10-20 csepp szabadon választott illóolaj, 10-50 ml jojobaolaj. (Fontos, hogy kizárólag 100%-os tisztaságú illóolajat használjunk! Ez drágább ugyan, de csak e termékek tartalmazzák a szükséges növényi hatóanyagokat megfelelő mennyiségben.)

Elkészítés: Óvatosan keverjük össze az összetevőket, és tegyük légmentesen zárható edénybe. A jojobaolaj kiváló hordozóolaj, mert bőrbarát, nem hagy nyomot, és szinte korlátlan ideig eltartható. A tömény illóolajat illatszerként bőrre csak hígításban használjuk! 

A modern parfümgyártásról jóval később, a 16. század elejétől beszélhetünk. A Firenzéből származó Medici Katalin a franciák leendő királya, II. Henrik felesége lett, ő hozta divatba a parfümöket először a királyi udvarban, majd annál jóval szélesebb körben is. Természetesen ekkor, és a következő évszázadokban a parfümöket kizárólag természetes összetevőkből állították elő. Ezek egy része növényi, más részük állati eredetű volt. 

cosmetic-oil-3197276_1280.jpg

A növényi eredetű alapanyagok rendkívül széleskörűek, lehetnek virágok, levelek, növényszárak, déligyümölcsök héja, fák, kérgek, ágak, gyökerek, sőt, magok is. Emellett többféle állati váladékot használtak, a két legismertebb és legfontosabb az ámbra és a pézsma.  A pézsma a parfümök egyik alapillata, ami olyan állatok mirigyváladéka, mint a pézsmaszarvas, a pézsmapocok, a cibetmacska, a pézsmatulok, a pézsmacickány. Ez az anyag a világ egyik legdrágább állati eredetű terméke. Eredetileg kizárólag a hím pézsmaszarvas prosztatájából kivont illatanyagot hívták pézsmának és évezredeken át használták illatszerek összetevőjeként. Az ámbra az ámbráscetek gyomorváladéka - mondjuk ki: hányása -, világos hamuszürke, zsíros hatású, ám szilárd anyag. A cet emésztőrendszere által viasszal bevont maradványokból az állat 160 m hosszú beleiben akár egy mázsányi is összegyűlhet. Mivel sűrűsége kisebb, mint a vízé, a tengereken lebegve, vagy a partokon lehet rátalálni. Aki talál egy ilyen darabot, bizony milliókat kereshet vele!

Egy házaspár így járt néhány éve: közel 15 kg ámbrára bukkantak a dél-ausztráliai tengerparton. Fogalmuk sem volt mi az, így először ott hagyták a fura anyagot, de amikor hetekkel később visszamentek, még mindig ott volt. Ekkor hazavitték, és mivel az interneten nem sikerült a lelet eredetére rábukkanni, megkérdeztek egy tengerbiológust, mi lehet az. Kiderült, hogy potom 60 millió forintot érő bálnahányadék boldog tulajdonosai lettek.

main-qimg-2ab4616f45a0f216eefd9d37165f7bb7-c.jpg

Persze a múltban nem ilyen "környezetbarát" módon jutottak hozzá ezekhez az értékes illatanyagokhoz, az állatokat kíméletlenül vadászták érte, nem egy fajt a kihalás szélére sodorva ezzel. Ma már szinte kizárólag mesterséges úton előállított pézsmát és ámbrát használnak fel. Nemcsak parfümök, hanem testápolók és egyéb kozmetikumok alapanyagaként is használják őket. Érdekesség, hogy az illatanyagként alkalmazott pézsmavegyületek nem csak egyes növényekben, hanem az emberi szervezetben - többek közt a vérben és a zsírszövetekben - is megtalálhatóak!

A parfümiparban a tömegtermelést az mozdította elő a XX. század elején, hogy egyes igen drága és nehezen beszerezhető összetevőket képessé váltak a szakemberek mesterséges úton előállítani. Ez annak idején ugyanolyan nagy szenzációnak számított, mint manapság az organikus összetételű kozmetikumok térhódítása. Az illatszerekben ezzel együtt a mai napig bőven találunk természetes anyagokat – de ezeket természetbarát eljárásokkal nyerik ki a növényekből. A három leggyakrabban használt eljárás a desztilláció, a kivonás és a sajtolás. Az alkalmazott technológia attól függ, hogy az adott alapanyagból hogyan tudják a legkíméletesebben és leghatékonyabban kinyerni a bennük lévő értékes illóolajokat.  A  citrusféléket például sajtolják, mert így tudják a friss illatukat megőrizni.

distillerieafroid3_benjamindelapparent.jpg

Kevesen vannak azzal tisztában, micsoda fáradságos és aprólékos munka egy-egy növény illóolajához hozzájutni! A rózsa esetében például 2-5 tonna rózsasziromból 1 kg rózsaolaj lesz, 400 kilónyi, azaz négymillió darab jázminvirágból mindössze fél kiló olaj nyerhető ki. 1300 kiló tubarózsából 200 ml abszolút olaj lesz, az indiai szantálfának pedig harminc-ötven év kell, mire egyáltalán felhasználhatóvá válik.

Sokan idegenkednek a mesterségesen előállított alapanyagoktól, mert tévesen azt gondolják, hogy minden, ami szintetikus, az káros az egészségre. Ez  természetesen nem igaz, és ugyanígy lehetünk érzékenyek a természetes anyagokra is, hiszen hányan vannak, akik például a pollenekre allergiásak? A ma kapható parfümök között igen ritkán fordul elő a teljesen természetes alapanyagokból összeállított illat, ahogy a teljesen mesterséges sem jellemző: az olcsón, hidegen kisajtolható növényi olajokat nem lenne gazdaságos máshogy pótolni. Van a felhasználóknak egy olyan rétege, aki igényli a bioparfümöt, a nagyipari parfümgyártás azonban ezzel nem tud lépést tartani. De lehet, hogy nem is kellene neki... a parfümgyártó cégek pont azzal szolgálják környezetünk érdekét, ha nem zsákmányolják ki a növény- és állatvilágot egy üvegnyi illat kedvéért.

6 tipp, hogyan találj rá a kedvenc parfümödre!

Parfümöt választani egyáltalán nem könnyű feladat. A drogériák polcain sorakozó üvegek százait képtelenség végigszagolgatni, ráadásul az illat változik is rajtunk: más elsőre és néhány óra múlva. Elképzelhető, hogy könnyen és gyorsan beleszeretsz egy illatba, eközben lehet, hogy van olyan parfüm, ami tényleg telitalálat számodra, mintha csak neked alkották volna - ezt kár lenne kihagyni, ugye? A választásban kérheted szakértő segítségét, mert ők valóban ismerik az illatokat, de ha inkább egyedül indulnál vadászatra, íme néhány tipp, hogy sikerrel járj!

alex-sajan-373103-unsplash.jpg

1. Az interneten kezdd a kutatómunkát. Válaszd ki egy-két korábbi, kedvelt parfümödet, nézd meg az összetevőiket és derítsd ki, melyik illatcsaládba tartoznak. A hozzád közel álló illatok visszatükrözik a személyiségedet. Jó, ha tudod melyik illatcsalád áll hozzád a legközelebb, mert ha például sportos alkat vagy, valószínűleg nem a keleties illatok között fogod megtalálni a kedvencedet. Nézz körül olyan webáruházakban, ahol az illatcsaládok alapján is lehet keresni (pl. theperfumeshop.com, sephora.com, perfume.com), így nem lesz nehéz kimondottan azok között válogatni, amik nagy eséllyel tetszeni fognak neked és illenek is hozzád.

2. Döntsd el, milyen alkalomra keresel parfümöt. Érdemes a hétköznapokon egy könnyebb illatot viselni, alkalmakkor pedig valami karakteresebbet. A nyárhoz jobban illenek a friss, citrusos parfümök, télen viszont szívesebben burkolózunk nehezebb, mélyebb, esetleg fűszeresebb illatokba, pont mint egy meleg takaróba. Mást válassz, ha a csábító énedet szeretnéd kiemelni és mást egy üzleti tárgyalásra.

7216.jpg

3. Emellett nem árt azzal is tisztában lenni, hogy 4 különféle töménységben állítják elő a parfümöket és  ezt a a csomagolásokon is jelölik. A valódi parfümökben olaj koncentrációja 15-25% között mozog, ezek a kirobbanóan intenzív illatok inkább műértőknek készülnek, mint hétköznapi használatra és aprócska üvegekben árulják őket, méregdrágán. Az Eau De Parfum, vagyis EDP olaj koncentrációja 8-15%, ezekkel is nagyon kell vigyázni, mennyit használunk belőle, mert a tömény illatfelhővel garantáltan sokkolod a környezetedet! Az Eau De Toilette, azaz EDT a leggyakoribb, ebben 4-8% között mozog a parfümolaj. Ez az arany középút egy átlagos kölni és egy koncentráltabb parfüm között. A kifejezésnek amúgy semmi köze a vécéhez, szó szerint annyit tesz: „hogy felkészüljünk”. Az Eau de Cologne áll a lista végén a maga 2-5%-os töménységével, ezeket általában jó nagy kiszerelésben pár ezer forintért megvehetjük. Persze a tartóssága nem az igazi, de nyárra a maga könnyedségével kimondottan jó választás lehet hogy felüdítsen 2-3 órára.

4. Nyilván nem a parfümös üveg formája alapján fogsz dönteni, de azért érdemes azt is szemrevételezni! A parfümházak nagy gondot fordítanak az üvegek dizájnjára és gyakran már az alakjával is igyekeznek kifejezni, milyen jellegű illatra számíthatsz az üvegben. Ezzel együtt keress rá a kiválasztott darabok reklámkampányára, hiszen a márkák a illat képviselőjének, arcának kiválasztásával is tükrözik, milyen típusú nőknek ajánlják az adott parfümöt. 

woman-testing-perfume_13339-151430.jpg

5.  A kiválasztott parfümöket ezután próbáld ki személyesen, de szánd rá az időt, mert ez egy körből nem fog menni. Az orrunk egymás után átlagosan 4-5 illatot tud megkülönböztetni, aztán szaglásunk elfárad és tévútra vezethet. Épp ezért érdemes egymás után több napon is beugrani a drogériába, vagy legalább egy kávészünetet beiktatni, mert a kávéillat semlegesíti az orrunkat eltelítő különféle parfümök illatát. A parfümöt először papírra fújd, majd próbáld ki a csuklódon is, de ne dörzsöld, mert azzal összemorzsolod az illatmolekulákat. Ha ezzel megvagy, érdemes sétálni 10-15 percet, és figyelni, hogyan változik rajtad az illat. Ha ezután még mindig tetszik, kérj belőle mintát és viseld néhány napig, mert lehet, hogy rájössz, igazából nem ezt kerested.

6. Ez azért is könnyen előfordulhat, mert amit először érzel, az a fejillat, de ez viszont gyorsan, nagyjából negyed óra alatt el is illan. Ezután a   szívillat veszi át a helyét, ami tulajdonképpen a parfüm szíve, itt találhatók az illatkompozíció fő összetevői, melyek több órán át érezhetők. Az alapjegyek pedig tartósítják, kiemelik, vagy éppen visszafogják ezeket az összetevőket és legalább fél napos tartósságot biztosítanak a parfümnek. 

A fentiek mellett persze még szerepet játszhat a döntésedben, hogy a klasszikusabb illatokhoz vonzódsz, vagy valami igazán egyedit keresel, esetleg azt szeretnéd, hogy a parfümöd minél természetesebb összetevőkből álljon. Ha jól választottál, minden alkalommal örömmel fogod az illatot magadra permetezni, a párodat elbűvölöd vele és a kolléganőd a liftben megkérdezi, hogy milyen parfümöt viselsz. Ennél pedig nincs jobb visszaigazolás.

Hogyan fejezik ki az illatok a személyiségünket?

A legtöbbünknek nem is egy parfüm sorakozik a polcán, van köztük olyan, amelyiket a hétköznapokon viseljük és van, amiket kivételes alkalmakra tartogatunk. A különböző parfümökkel más-más oldalunkat mutathatjuk meg - ahogy a ruha öltöztet, úgy a parfümünk is árulkodik rólunk. De mennyire tükröz minket, hogy melyik üveget emeljük le a drogéria polcáról? 

guerlain_mygf17-114_1.jpg

Amikor sikerül magunknak egy igazán jó parfümöt választani, az pont olyan, mint amikor veszünk egy tökéletesen ránk passzoló és hozzánk illő ruhadarabot: legszívesebben mindig azt viselnénk. Persze egyik sem esik meg velünk minden nap, az üzletek polcain sorakozó óriási választék miatt. Sőt, amikor pont AZT a darabot keressük, akkor igazi kihívás! Nem kevésbé nehéz valamelyik szerettünknek illatot választani, talán ezért félnek is sokan ajándékba parfümöt venni. 

Nagyon sok kutatás foglalkozott már azzal, hogy természetes testszagunk milyen komoly szerepet játszik emberi kapcsolatainkban, ám az illatválasztás pszichológiáját nagyrészt figyelmen kívül hagyták - egészen a közelmúltig. Az elmúlt évtizedben azonban jó néhány tanulmány látott napvilágot a témában. Dr. Joachim Mensing német pszichológus szerint nem csak a hangulatunk, de a személyiségünk jelentős is szerepet játszik abban, hogy melyik parfümöt választjuk. Az olyan jellemvonások, mint például hogy valaki  közvetlenebb vagy visszahúzódóbb, alapvető hatással vannak arra, milyen illatot visel szívesen. Emellett persze egyáltalán nem mellékes az sem, hogy környezetünk számára igencsak árulkodó, milyen illatot fújunk magunkra. Talán nem is kell mondanom, mennyire árt a rólunk kialakuló összképnek, ha rosszul választunk. Mit vegyünk akkor mindenképpen figyelembe?

Talán hallottál már róla, hogy a parfümök világában öt illatcsaládot különböztetünk meg:
- fás,
- zöld,
- virágos,
- gyümölcsös
- és keleties,
ezek öt személyiségtípusnak feleltethetők meg. Ez egy olyan irányvonal, amin elindulhatsz, akár magadnak szeretnéd megtalálni a hozzád leginkább illő parfümöt, akár meglepnél vele valakit.

tree-nature-forest-swamp-branch-plant-611442-pxhere_com.jpg

A fás illatok általában férfiaknak készülnek, így ha nőként ezeket kedveled, akkor van a személyiségednek egy határozott vonása, amit szeretsz kihangsúlyozni. Ehhez az illatcsaládhoz leginkább cédrust, ébent, szantálfát használnak. A kicsit fiúsabb lányok előszeretettel választanak fás parfümöket, de ugyanígy az érzéki, szexi nők is kedvelik ezeket. Az mindenképp elmondható rólad, hogy két lábbal állsz a földön és magabiztosan nézel a világ szemébe. Rendszerető vagy - lehet, hogy már-már tisztaságmániás -, céltudatos és olyan partner mellett érzed magad a legjobban, akire fel tudsz nézni. Ha nyaralásról van szó, jobban szeretsz a hegyekben táborozni, mint a tengerparton süttetni a hasad.

Ha a zöld illatokat kedveled, mint a mint a rebarbara, borostyánlevél, galbanum, menta, akkor energikus ember vagy, aki a szabadban érzi a legjobban magát. Szereted a frissen nyírt fű és a nedves lomb illatát. A sport nagyon fontos szerepet játszik az életedben, nyitott vagy az újdonságokra, ugyanakkor nehezen viseled ha uralkodni akarnak rajtad. Úgy általában egy laza, barátságos, nyitott személyiség vagy. Párkapcsolatban azt az embert keresed, akivel mindig újabb és újabb kihívások elég tudjátok egymást állítani. A nyaralás neked általában a biciklitúrát vagy a vadvízi evezést jelenti, de szívesen kiélvezed a téli sportok nyújtotta örömöket is.

wedding-bouquet-flower-color-beautiful-pink-1447285-pxhere_com.jpg

A virágos illatok a parfümök királynői, a legtöbb parfüm ebbe az illatcsaládba tartozik, előszeretettel használnak például gyöngyvirágot, orgonát, nárciszt, rózsát a megalkotásukkor. A virágos illatokat többnyire a természetes kisugárzású, romantikus nők választják. Ők azok, akik a klasszikusokra esküsznek, legyen szó akár filmről, akár divatról. Szeretik kiemelni a nőiességüket egy magassarkú cipővel és egy jól szabott kosztümmel. Az élet minden területén a harmóniára törekednek, kedvesek, türelmesek és szívesen segítenek másokon. Felnőttként is ott él bennük az a kislány, aki a hős lovagról álmodott, így olyan párt keresnek, aki a társuk és támaszuk is egyben. A család a mindenük, hozzátartozóik tudják, hogy mindenben számíthatnak rá.

A gyümölcsös illatok széles skálán mozognak, lehetnek édesek, mint a barack, az alma, az eper, de az sem ritka, hogy némi fanyar, citrusos beütéssel rendelkeznek. Frissességük miatt nyár az igazi szezonjuk, de egész évben kedveltek. Ha a gyümölcsös illatok állnak hozzád a legközelebb, akkor fiatalos, vidám személyiség vagy, aki nem szeret egy helyben ülni és társaságban érzi magát igazán jól. Pozitív életszemlélettel és remek szervezőtehetséggel áldott meg a sors. Optimizmusoddal vonzod magad köré az embereket, mozgékonyságod inspiráló hatással van másokra. Olyan partner illik hozzád leginkább, aki gyengéd, de irányítani is képes, ha a helyzet úgy kívánja. Télen a wellness hétvégék, nyáron pedig a vízparti nyaralás tud igazán kikapcsolni.

plant-wood-asian-food-ingredient-produce-1121837-pxhere_com.jpg
A keleties illatok titokzatos, szexi hatást keltenek, legtöbbször keleti országokból származó fűszereket használnak hozzájuk, mint a fahéj, a szerecsendió, vanília gyömbér, pézsma. Ezeknek a különleges, karakteres illatoknak a viseléséhez mindenképpen kell egyfajta bátorság! Ha a keleties illatokra esküszöl, akkor temperamentumos nő vagy, aki szeret a figyelem középpontjába kerülni. Határozott egyéniséged és fellépésed rád irányítja mások figyelmét és mindezt megerősíti az illat, amit viselsz. Könnyedén az ujjad köré csavarod a férfiakat. Tudod, hogy mit akarsz és meg is teszel mindent, hogy azt megszerezd. Érzéki és szenvedélyes vagy a szerelemben, és hozzád hasonló partnert keresel, aki fel tudja venni az általad diktált tempót és mindig meg tud lepni.

A hozzánk legjobban passzoló parfüm megtalálásához az illatcsaládok ismerete az első lépés. Ha még nem sikerült rálelned az igazira, a következő posztban ebben segítek neked!

Az illatok hatalma az emlékeink felett

Biztosan veled is gyakran előfordult már, hogy egy illatot megérezve hirtelen eszedbe jutott egy emlék, vagy újra elkapott egy régi érzés, hangulat. A pillanat ahogy jön el is illan, így általában nem tulajdonítunk neki túl nagy jelentőséget, ám ez az egész sokkal érdekesebb, mint gondolnád, ugyanis az illatok nem csak a múltban átélteket idézhetik fel bennünk, de tudat alatt nap mint nap befolyásolnak is minket.

guerlain_dj9b0461.jpg

A szaglásunk a legkifinomultabb érzékszervünk, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy az orrunkban legalább 1000 különféle receptor sejt működik! Ezek a sejtek életünk folyamán 2 havonta megújulnak: elhalnak, majd új szaglósejtek képződnek, sőt, emellett változnak is aszerint, hogy a szaglásunkat mire és milyen intenzitással használjuk. Ezért vagyunk képesek több száz szagot megkülönböztetni, a profik pedig - mint például a borszakértők, vagy a parfümőrök - ezernél is többet, és ezért tudjuk a szaglásunkat edzeni: ha tudatosan kondicionáljuk, idővel egyre érzékenyebb lesz!

Amikor újra érzünk egy bizonyos illatot, érzelmek és emlékek sokaságát idézi fel bennünk. Így őrizzük meg szaglásunk által a tapasztalatainkat, élményeinket a világról. Ezt a jelenséget Proust effektusnak hívjuk, mivel a híres Marcel Proust volt az első, aki „Az eltűnt idő nyomában” című regényében először kapcsolta össze közvetlenül a szaglást az emlékezettel, és le is írta azt - nem is sejtve, hogy az idegtudományos kutatás egészen különálló ágát alapozza meg ezzel. 

guerlain_mygf17-126.jpg

Az illatemlékeink fontos részei a személyiségünknek és tudat alatt nap mint nap befolyásolnak minket, legyen szó akár a munkánkról, akár a magánéletünkről. Évtizedekkel Proust könyve után tudományos vizsgálatok is kimutatták, hogy az illatok sokkal erősebben stimulálják és pontosabban idézik fel érzelememlékeinket, mint a hangok. De ez még nem minden: az illatok által bevésődött emlékeink hosszú évtizedekig, sőt, akár egy életen át megmaradnak és előhívhatóak.

De miért van ennek olyan nagy jelentősége? Nos, jó ha tudjuk, hogy a Proust-jelenségre már egy egész iparág épült, a marketing szakma is felfedezte ugyanis, hogyan tudnak minket szinte észrevétlenül az orrunknál fogva vezetni. Egy kávézóban a kávéillat, vagy egy pékségben a frissen sült kenyér illata jó érzéssel tölt el minket, ennek hatására szívesen töltjük ott az időnket és fogyasztunk vagy vásárolunk, ám nem minden üzlet rendelkezik ezzel a "fegyverrel". Épp ezért az elmúlt években egyre több és több vállalkozás veszi igénybe az illatmarketinget, azaz tudatosan fejlesztenek ki, vagy választanak egy illatot, ami a vevőben kellemes érzéseket kelthet. Vigyázni kell azonban, mert ahogy egy jó illat bevonzza, úgy egy kellemetlen gyorsan el is üldözheti a vásárlókat!

guerlain_mygf17-121.jpg

Mindannyiunknak megvan a saját, csak rá jellemző szaga. A testünkben található mirigyek váladéka nagyjából 200 vegyületet tartalmaz, melyek aránya mindenkinél eltérő. Az illatok mesterei, a parfümőrök úgy tartják, akkor jó egy parfüm, ha viselőjének saját illatához passzol, azzal harmonizál. Különösen fontos ez akkor, ha személyre szabott parfümöt készítenek. A parfümkészítés folyamatát nem véletlenül hívják komponálásnak is: az alkotók munkájuk során az úgynevezett parfümorgonát, vagy illatorgonát használják. Képzeljünk el egy polcot, ahol illatanyagok százai sorakoznak, pontosan meghatározott rendben - pont mint az orgona sípjai. Ezen anyagok kisebb-nagyobb arányú keverésével születnek meg az új parfümök, amik újra és újra elcsábítanak minket a boltok polcain.

 

A világsztár, aki civilben diplomata

Angelina Jolie napjaink egyik legnagyob sztárja. Színészi alakításáért Oscar- és Golden Globe-díjjal is jutalmazták, de íróként, producerként és filmrendezőként is számos produkcióban közreműködött. A világ egyik legszebb nője, filmsztár, édesanya és igazi díva - ez azonban csak az egyik oldala. Amikor nem filmet forgat, ír vagy rendez, az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának különmegbízottjaként válságövezetekbe látogat, hogy felhívja a világ figyelmét a háborúk és katasztrófák áldozatainak helyzetére.

guerlain_05_jpeg-048_cmjn_r.jpg

Színészcsaládban született és már gyerekkorában játszott mozifilmben híres édesapja, Jon Voight oldalán. Színész karrierje az 1993-as Cyborg 2 - Üvegárnyék című filmmel indult el, két évvel később pedig első főszerepét is megkapta. Ezután a világhírnévre sem kellett sokat várnia: 2001-ben ő alakíthatta Lara Croftot a videojáték filmváltozatában. Igaz, a kritikusok nem rajongtak a filmért, ám a mozikasszáknál elsöprő sikert aratott.

De nem csak a karrierje szempontjából volt meghatározó pont Lara Croft az életében. A filmet 2000-ben Kambodzsában forgatták, eközben Angelina felkeresett egy ottani menekülttábort. Az ott látottak mélyen megrázták és megérintették: a hollywoodi burokban felnőtt színésznő itt szembesült először azzal, mit tesz valójában a háború az emberekkel. Ez egy olyan fordulópont volt az életében, ami felnyitotta a szemét: ekkor határozta el, hogy ami az erejéből telik, azt megteszi, hogy enyhítse ezeknek az embereknek a szenvedéseit.

bts_benjamin_de_lapparent_2.jpg

Az azóta eltelt közel 20 évben majdnem két tucat ország menekülttáboraiban járt, megfordult katasztrófa sújtotta területeken, az utóbbi időben pedig leginkább a szíriai menekültek ügyének szószólója. Persze számos más olyan híresség van, aki humanitárius tevékenységet folytat, hogy az imázsát építse, de Angelina számára ez az ügy ennél sokkal többet jelent. 2002-ben olyan lépésre szánta el magát, amivel az egész világ tiszteletét kivívta: örökbe fogadott egy kambodzsai árvát, Maddoxot, három évvel később az etiópiai Zaharát, majd a vietnami Paxot.

Angelina Jolie bátorságával, erejével, kitartásával igazi példaképpé vált. A mai, modern nőt testesíti meg, nem véletlen, hogy a Guerlain ház őt választotta új parfümje múzsájának. Egyszerre érzékeny, törődő, ugyanakkor nagyon merész, aki mindig kiáll azok mellett, akiknek erre szükségük van. Alapítványával nagyon sok nemes célt támogat és a Mon Guerlain kampányból származó teljes bevételét is jótékony célokra ajánlotta fel.

bts_benjamin_de_lapparent_3.jpg
Angelina valójában már 10 éve nem szerepelt beauty kampányban, ezt a felkérést azonban elfogadta, mert őt magát is érzékeny szálak fűzik a Guerlain márkához. Az ibolya és írisz illatú Guerlain porpúder, amit édesanyja használt, felidézi benne a gyermekkorát. Mindemellett Angelina ezt az emléket azóta is a minőséggel, az eleganciával és a nőiességgel köti össze. Talán pont emiatt a kötődés miatt érte a Guerlain-t az a nagy szerencse, hogy a Mon Guerlain illat reklámfilmjét az ő házában, Provance-ban forgatták. Szinte az ő kertjében nő az illatban fontos szerepet játszó levendula.

guerlain_mogu18-320.jpg

Angelina úgy vallja: "a nőiességnek nem csak egyféle formája létezik, számtalan dologban megnyilvánul. Ott van a finom és a bájos oldalunk, és harcos is, aki küzd a saját és mások jogaiért. Manapság a nők gyakran úgy érzik, hogy miközben annyi feladatnak kell megfelelniük, elveszik a nőiességüket. Épp ezért muszáj magunkra is odafigyelni!"