Minden országgal és népével kapcsolatban léteznek sztereotípiák és előítéletek, amik között léteznek negatív és pozitívak is. Ha a japánokra gondolunk, a modern technológia, a rengeteg munka, a nagy teherbírás és a nagyon erős hagyományőrzés jut eszünkbe. És aki követi a divatot, az bizony a változatos, bolondos, meghökkentő stílust is egész biztosan megemlíti, ha a japán emberekről van szó. De minek köszönhető ez a semmivel sem összetéveszthető stílus?
Különleges stílusérzék
A japán tinik és világ legszínesebb turistái, bárhol a világon járunk, már messziről feltűnnek a merész és hagyományos szabályokat messziről kerülő outfitjeikről. De hiába a sokféleség, ez a keleti és nyugati stílust ötvöző, színes stíluskavalkád, valahogy mégis mindig remek érzékkel válogatják össze azokat a darabokat, amik aztán végül egy igazi egyedi egésszé tudnak összeállni.
Ha Japánba utazunk, Tokió és Kyoto utcáin biztosan tátva marad a szánk az ottani fiatalok öltözködését látva. A szigorú irodai és iskolai outfitek, a fehér ingek, decens kosztümök és kockás szoknyák jelenléte bizonyítja, hogy a visszafogott és uniformizált stílus is jelen van, de ezek mellett feltűnnek a legfurcsább outfitek is, így az utcakép végül olyan elképesztően vegyes lesz, mint sehol máshol a világon.
Meghökkentő street style
A japán fiatalok sokféle underground utcai stílust követnek. A Harajuku lányok leginkább hétvégenként kapcsolódnak ki így, amikor a Harajaku negyed parkjaiba gyűlnek össze. A Lolita stílus elterjedése a japán animációs filmeknek és képregényeknek, az animéknek és a mangáknak köszönhető. A Mori lányok öltözködése az eddigiek feltűnőségre törekvésével ellentétben a természetességre és az egyszerűségre helyezi a hangsúlyt. Gyakori, hogy egy stílus már annyira avantgárd és androgün, hogy nehéz megállapítani, férfi vagy nő viseli ezeket a érdekes összeállításokat.
Az utcai divat mellett természetesen a japán divattervezők évről vére nagyon egyedi, különleges, a japán tradícionális öltözködést a nyugati stílussal kevert kollekciókat mutatnak be. A keleti és a nyugati stíluselemek keverésével több japán divatterveő is meghódított az egész világot.
Kelet és nyugat a tervezőasztalon
Az ikonikus Rei Kawakubo az 1960-as években alapította meg a Comme des Garcons márkát és rövid időn belül a világ egyik legfontosabb divattervezővéjévé vált. Elmondása szerint a styleistként dolgozó nő azért kezdett el ruhát tervezni, mert a boltokban nem találta meg a fotózásokhoz elképzelt megfelelő darabokat. Világhíres márkája rendkívüli extrém és óriási forgalmat ér el évről évre. Az avant-garde stílus, fiús, fekete színű ruháival vonult be a divat történelmébe. Jelenleg 76 éves és mindig aktív.
Az Issey Miyake alatt is dolgozó japán divatmágus, Tsumori Chisato a 90-es években hozta létre saját márkáját. Kollekcióira jellemző az újító anyaghasználat, a dús gyöngyberakások és hímzések.
Az egyik legismertebb japán divattervező az 1999-ben visszavonult Issey Miyake. A művészeti egyetemen grafikai tervezőként végzett, majd Párizsban dolgozott a Givenchy-nek és a Guy Laroche-nak is. Végül önálló márkát alapított és 1970-ben megnyitotta saját stúdióját. Az első kollekcióját New Yorkban mutatta be.
Remekül ötvözi a keleti hagyományokat a nyugati technológiával: szokatlan anyagokat használ, amikből aztán a hagyományostól eltérő felületű ruhadarabokat tervez. Az első Issey Miyake üzlet 1974-ben nyílt Tokióban, ezek után pedig meghódította az egész világot. A legújabb Issey Miyake öko-kollekció pedig a legfrissebb trendeket követve újrahasznosított anyagokból készült.
A ruhakollekciók mellett a 90-es évek óta parfümöket is tervez. Első illata, a L'eau d'Issey, melynek neve (nyersfordításban Issey vize) egy szójátékon alapszik. A d’Issey franciásan kimondva ugyanúgy hangzik, mint „"l'odyssée” azaz Odüsszeusz vize. Az üvegben az Eiffel Torony tetején nyugvó hold látványát örökítette meg, melyet esténkét szemlélt párizsi apartmanjának ablakából.